VUK Genel Tebliği (Sıra No: 415)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 446)

4 Nisan 2015 CUMARTESI Resmî Gazete Sayi : 29316
TEBLIG
Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:

 

VERGI USUL KANUNU GENEL TEBLIGI (SIRA NO: 415)’NDE DEGISIKLIK

YAPILMASINA DAIR TEBLIG (SIRA NO: 446)

4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanununun1 ilgili maddelerinin verdigi yetki çerçevesinde yayimlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi (Sira No: 4152)’nde asagidaki düzenlemelerin yapilmasina gerek duyulmustur.

  1.  Tebligin “Tanimlar ve Kisaltmalar” baslikli 2 nci bölümünde yer alan “Güvenli Elektronik Imza” tanimi yürürlükten kaldirilmis ve ayni bölüme asagidaki tanimlar eklenmistir.

“Bilgi Islem Sistemi: Mükelleflerin belgelerini elektronik ortamda olusturmak, kaydetmek, muhafaza etmek ve ilgili diger islemlerini gerçeklestirmek amaci ile dogrudan ya da dolayli olarak kullandiklari her türlü yazilim ve donanim ile saklama ortamlarini,

Elektronik Bilet Uygulamasi (e-Bilet Uygulamasi): Baskanlik tarafindan belirlenen standartlara uygun olarak biletin elektronik ortamda olusturulmasi, imzalanmasi, elektronik ortamda muhafazasi, ibrazi ve raporlamasini kapsayan uygulamayi,

Elektronik Bilet Raporu (e-Bilet Raporu): Elektronik Bilet Uygulamasi kapsaminda Baskanligin belirledigi veri formati ve standardina uygun olarak hazirlanan raporu,

Elektronik Saklama Hizmeti Veren Kurum: 421 sira numarali Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi3 kapsaminda Baskanliktan saklama hizmeti verme izni almis mükellefi,

Elektronik Sertifika: Mali Mühür ve Nitelikli Elektronik Sertifikayi,

Elektronik Sertifika ile Imzalama: Tüzel kisilerin mali mühürle onaylamasi, gerçek kisilerin ise nitelikli elektronik sertifika ile imzalamasi veya mali mühür ile onaylamasi,

Nitelikli Elektronik Sertifika (NES): 5070 sayili Elektronik Imza Kanununun4 dokuzuncu maddesinde tanimlanan ve yalnizca gerçek kisi mükelleflerce kullanabilen elektronik sertifikayi,

Özel Entegratör: 421 sira numarali Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi kapsaminda Baskanliktan özelentegrasyon izni almis mükellefi,”

  1.  Tebligin 3 üncü bölümü basligi ile birlikte asagidaki sekilde degistirilmistir.

3. Basvuru Sartlari ve Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri

Elektronik bilet düzenlemek isteyen mükelleflerin asagida yer alan sartlari tasimasi gerekmektedir.

a) 397 sira numarali Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi5 kapsaminda getirilen elektronik fatura uygulamasindan yararlanma iznine sahip olmalari,

b) Bu Tebligde açiklanan usul ve esaslara uygun olarak, e-Bilet düzenleyebilme ve elektronik biletleri sunabilme konusunda hazirliklarini tamamlamis olmalari,

c) Bu Tebligin 8 inci bölümünde belirlenen raporlama gereksinimlerinin karsilanmasi hususunda gerekli altyapi ve hazirliklarini tamamlamis olmalari.

Mükellefler e-Bilet Uygulamasini, kendi bilgi islem sistemleri üzerinden veya Baskanliktan e-Bilet izni almis özel entegratör bilgi islem sistemi üzerinden olmak üzere iki yöntemle kullanabileceklerdir.

Bu madde hükmünde yer alan sartlari tasiyan ve uygulamayi kendi bilgi islem sistemi üzerinde kullanarak bu Teblig kapsaminda e-Bilet olusturmak, e-Bilet sunmak, elektronik sertifika ile imzalamak, muhafaza ve ibraz etmek isteyen mükelleflerin, basvuru islemlerini www.efatura.gov.tr internet adresinde yayimlanan “Elektronik Bilet Basvuru Kilavuzu”na uygun olarak yerine getirmeleri gerekmektedir.

Elektronik bilet uygulamasindan yararlanan mükelleflerin e-Biletlerini kendi elektronik sertifikalari ile imzalamalari esastir. Baskanliktan e-Bilet uygulamasi kapsaminda özel entegratörlük izni alan mükellefler, bu Teblig kapsaminda belge düzenlemek isteyen mükelleflere; elektronik ortamda belge olusturma, mali mühür ile imzalama, zaman damgasi kullanma ve olusturulan belgeyi bu Tebligin 5 inci bölümüne uygun olarak elektronik ortamda aliciya iletme hizmeti verebilirler. Özel entegratörlerin bu hizmeti verebilmesi için Baskanliktan ayrica e-Bilet özelentegratörlügü izni almasi gerekmektedir. Bu izni alabilmek için gerekli kosullar www.efatura.gov.tr internet adresinde yayimlanan “e-Fatura Uygulamasi Özel Entegrasyon Kilavuzu”nda yer almaktadir.

Baskanliktan izin alan özel entegratörler, anlasma yaptiklari mükelleflere iliskin bilgileri Baskanlik sistemine yüklemeleri ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayimlanan “e-Fatura Uygulamasi Özel Entegrasyon Kilavuzu”nda açiklanan mesaj yapisina uygun onayi almalari halinde e-Bilet hizmeti vermeye baslayabileceklerdir.

Elektronik bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi yerine Baskanliktan izin almis özel entegratörlerin bilgi islem sistemi üzerinden kullanmak isteyen mükellefler, dogrudan özel entegratöre basvuracak olup ayrica Baskanliga basvuruda bulunmayacaktir.”

  1.  Tebligin “Degerlendirme ve Izin” baslikli 4 üncü bölümü asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Elektronik bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinde kullanmak için mükellefler tarafindan yapilan basvurular; mükellefe ait sistemin yapisi, isleyisi ile bu sistemde elektronik olarak düzenlenen e-Bilet, e-Bilet yolcu listesi ve e-Bilet rapor örneklerinin, bu Tebligde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayimlanan “Elektronik Bilet Teknik Kilavuzu”nda belirlenen usul ve esaslara uygun olup olmadigi açisindan degerlendirilecektir. Gerek görmesi halinde Baskanlik ilave teknik bilgi ve belge talebinde bulunabilecektir.

Baskanlik tarafindan yapilacak degerlendirme sonrasinda basvurulari uygun bulunan mükelleflere bir yazi ile e-Bilet düzenleme izni verilecektir.

Degerlendirme asamasinda eksiklikleri tespit edilen mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için yazi ile 1 yil süre verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin basvurulari reddedilebilir. Basvurulari reddedilen mükelleflerin reddi izleyen 1 yil içerisinde yapacaklari basvurular kabul edilmeyecektir. Bu durum, mükelleflerin e-Bilet Uygulamasi kapsaminda özel entegratörlük izni alan mükellefler vasitasiyla e-Bilet Uygulamasindan yararlanmalarina engel teskil etmez.”

  1.  Tebligin “Elektronik Bilet ve Elektronik Yolcu Listesi Düzenlenmesi ve Elektronik Biletin Teslimi” baslikli 5 inci bölümü asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Elektronik biletlerin elektronik ortamda düzenlenmesi, elektronik sertifika ile imzalanmasi, internet de dahilolmak üzere elektronik araçlar ve ortamlar vasitasiyla muhatabina kagit baskisi alinabilecek sekilde sunulmasi zorunludur. Muhatabi tarafindan istenilmesi halinde elektronik bilet düzenleme izni alan mükellefler düzenledikleri e-Bileti ya da bunu temsil eden belgeyi kagit olarak teslim edeceklerdir. Bu durumda kagit çiktida e-Biletin ne zaman ve nereden temin edilecegi bilgisinin bulunmasi zorunludur. Mali degeri bulunmayan bu mühürsüz kagit çiktinin muhatabina verilmesi halinde ayrica imzalanip kaselenmesine gerek bulunmamaktadir.

Elektronik ortamda olusturulan yolcu listesinin kâgit nüshalarinin sefer sonuna kadar tasitta bulundurulmasi gerekmektedir.”

  1.  Tebligin “Elektronik Bilet Bedelinin Gider Kaydedilmesi” baslikli 7 nci bölümünün birinci ve üçüncü paragraflari asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Vergi mükellefleri tarafindan, e-Bilet düzenleme izni alan mükelleflerin, bu Tebligin 11 inci bölümünün birinci paragrafinda belirtilen durumlar haricinde, sadece elektronik sertifika ile imzalanmis e-Biletleri gider gösterilebilecek veya indirime konu edilebilecektir. Hesabina yolculuk yapilan durumlarda hesabina yolculuk yapilan mükellefin bilgilerinin de e-Bilet üzerinde yer almasi zorunludur. Aksi takdirde bilet bedeli gider gösterilemeyecek veya indirime konu edilemeyecektir. Bu biletler tutarina bakilmaksizin fatura yerine geçen belge olarak kabul edilecektir.”

“Gider gösterilecek veya indirime konu edilecek elektronik biletlerin elektronik sertifika ile imzalanmis sekilde yasal saklama süresince elektronik ortamda saklanmasi gerekmektedir. Elektronik sertifika ile imzalanmamis e-Biletler, saklama, muhafaza ve ibraz ödevlerinin yerine getirilmesi açisindan hüküm ifade etmeyecektir.”

  1.  Tebligin “Raporlama” baslikli 8 inci bölümünün birinci ve üçüncü paragraflari asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Elektronik bilet izni alan mükellefler ve e-Bilet hizmeti verme konusunda Baskanliktan izin alan özelentegratörler, elektronik ortamda olusturduklari belgelere iliskin olarak, Baskanligin www.efatura.gov.tr internet adresinde yayimlanan veri formati ve standardina uygun, “e-Bilet ve e-Bilet Yolcu Listesi Raporu”nu, ait oldugu ayi takip eden ayin 15 inci günü saat 24:00’a kadar elektronik sertifika ile zaman damgali olarak imzalamak ve Baskanlik sistemine yüklemek zorundadirlar.”

“Herhangi bir kesinti veya sistem arizasi nedeni ile raporlar Baskanlik sistemine yüklenemez ise, söz konusu raporlarin yüklenilmesini engelleyen kesinti veya ariza durumunun ortadan kalkmasini takiben raporlar Baskanlik sistemine yüklenecektir. Raporlarin süresinde yüklenememesi durumunu gerekçeleriyle açiklayan bir yazi 5 (bes) isgünü içerisinde Baskanliga gönderilecektir. Söz konusu islem istisnai bir uygulama olup süreklilik arz etmesi halinde e-Bilet izni iptal edilebilecektir.”

  1.  Tebligin “Muhafaza ve Ibraz Yükümlülügü” baslikli 9 uncu bölümünün (a) ve (e) bentleri asagidaki sekilde degistirilmistir.

“a) Elektronik ortamda düzenlenen e-Bilet, e-Bilet yolcu listesi ve e-Bilet Raporu, e-Bilet Uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinde kullananlar tarafindan kendilerine ait elektronik sertifika ile; özel entegratörlerden e-Bilet hizmeti alanlar tarafindan ise kendilerine veya özel entegratöre ait elektronik sertifika ile imzalanarak saklanacaktir.”

“e) Elektronik bilet izni alan mükellefler, e-Bilet ve e-Bilet yolcu listesi ile bunlarin raporlarini kendi bilgi islem sistemlerinde muhafaza ederler. Bu mükellefler istemeleri halinde söz konusu belge ve raporlari Baskanliktan saklama izni almis kuruluslarda da muhafaza edebilirler.”

  1.  Tebligin “Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler” baslikli 10 uncu bölümü asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Elektronik bilet olusturma izni alan mükelleflerden bu Tebligde ve e-Bilet Teknik Kilavuzunda yer alan usul ve esaslara aykiri biçimde e-Bilet ve bunlara ait raporlari düzenleyenler hakkinda, isledikleri fiilin türüne göre Vergi Usul Kanununda öngörülen cezalar uygulanir.

Elektronik bilet raporlarinin süresinde hazirlanmamasi, hazirlanan raporlarin elektronik sertifika ile zaman damgali olarak imzalanmamasi, raporlar ile iliskili olduklari biletlere ait bilgiler arasinda uyumsuzluk bulunmasi hallerinde mükellefler ve özel entegratörler tarafindan konu ile ilgili hakli bir mazeret sunulamamasi durumunda Baskanlik verilen izni iptal edebilir.

Elektronik bilet uygulamasi kapsaminda hizmet verme izni iptal edilen özel entegratörler bu konuda hizmet verdigi mükellefleri uyarmak zorundadir. Izni iptal edilen özel entegratörden e-Bilet hizmeti alan mükellefler baska bir özel entegratörle anlasmak veya genel hükümler çerçevesinde anlasmali matbaa isletmelerine bastirdiklari belgeleri kullanmak zorundadirlar. Bu durum, e-Bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinden kullanma yöntemine engel teskil etmemektedir.

Elektronik bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinden kullanmak üzere izin alan mükelleflerden izinlerinin iptal edildigi kendilerine bildirilenler, bildirimin yapildigi tarihten itibaren 1 yil süre ile uygulamayi kendi bilgi islem sistemleri üzerinden kullanmak üzere basvuru yapamazlar. Bu mükellefler Baskanliktan izin alan özelentegratörlerden e-Bilet hizmeti almak ya da genel hükümler çerçevesinde anlasmali matbaa isletmelerine bastirdiklari belgeleri kullanmak zorundadirlar.

Mükellefler, almis olduklari izin kapsaminda teslim ettikleri biletlerde yer verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunlugundan sorumludur.”

  1.  Tebligin “Diger Hususlar” baslikli 11 inci bölümünün 5 inci paragrafindan sonra gelmek üzere asagidaki paragraflar eklenmistir.

“Elektronik bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinden kullananlar, bilete ait elektronik kayitlarin bozulmasi, silinmesi, zarar görmesi, islem görememesi halleri ile olaganüstü durumlarin meydana gelmesi halinde, durumu Baskanliga on bes gün içinde bildirerek bu kayitlari nasil tamamlayacagina iliskin ayrintili bir plan sunmak zorundadir.

Elektronik bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinden kullananlar, bilgi islem sistemini olusturan yazilim, donanim, dosya, dokümantasyon ve benzeri unsurlari, hiçbir sekilde kismen veya tamamen vergi inceleme elemanlarinin veya Baskanlikça görevlendirilecek personelin erisimini ve denetlemesini engelleyecek bir sözlesme veya lisansa konu edemezler.

Elektronik bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinden kullananlar, Baskanligin talebi üzerine belgelere ait bilgilerin olusturulmasi veya muhafazasi sirasinda kullanilan donanimlarin bulundugu adres veya adreslerde inceleme ve tespit yapilabilmesi için gerekli olacak her türlü teknik ve fiziksel imkani (uygun donanim ve yazilimlar, terminallere ulasim izinleri ve uzman personel gibi) sunmak zorundadir.

Elektronik bilet uygulamasini kendi bilgi islem sistemi üzerinden kullananlarin ve Baskanliktan izin alan özelentegratörlerin, Defterdarlik veya Vergi Dairesi Baskanliklari ile anlasmali matbaa isletmeciligi sözlesmesi yapma zorunluluklari bulunmamaktadir. Elektronik bilet izni kapsaminda düzenlenmeyen belgeler ile baska mükelleflere ait belgeler bu kapsamin disindadir.

Bu Teblig uyarinca e-Bilet düzenleme izni alan mükellefler, cezalar, ücret iadesi vb. islemleri için de elektronik bilet düzenleyeceklerdir.

Baskanlik gerek görmesi halinde bu Teblig kapsamindaki kara ve deniz yolu biletinde bulunmasi gereken bilgilerde degisiklik yapabilir, mükellef gruplari ve sektörler itibariyle e-Bilet uygulamasi kapsaminda özel izinler verebilir.”

Teblig olunur.